יום שישי, אוקטובר 06, 2006

איך לעשות אפקטים קוליים

כאשר אמא שלי ראתה בפעם הראשונה את הסרטון שעשיתי לראש השנה הוא היה עדיין ללא סאונד בכלל, היא הסתכלה על זה קמוטת מצח מתאמצת ללא הצלחה להבין מה בעצם היא רואה, אך כמו כל אמא טובה היא אמרה בסוף שזה היה מאוד מאוד יפה.... רק כאשר ראתה את הסירטון הסופי והכל התבהר לה, היא אמרה בהארה פתאומית שלא תיארה לעצמה כמה הסאונד מוסיף לסרט. אין ספק שלאפקטים קוליים יש חשיבות מאוד גדולה להבנת המתרחש, בז'אנרים מסויימים כמו סרטים מצוירים, הסאונד יכול לעשות 70% מהסרט.

אפקטים קוליים אפשר להוריד מהאינטרנט (בדר"כ באיכות ירודה), לרכוש בדיסקים (באיכות גבוהה והמחיר בהתאם), או להקליט לבד בעזרת מצלמת וידאו או מיני דיסק. לרקע כללי על אפקטים קוליים ואנקדוטות משעשעות אני מפנה אתכם לפוסט אורח שכתבתי בבלוג קסטה.

אבל מה עושים כשיש לנו אפקט קולי מסוים וזה לא בדיוק מה שאנחנו שומעים בראש ואנחנו לא מבינים כלום במוזיקה? ובכן יש כמה תוכנות נחמדות שיכולות לעזור לנו בעניין הזה, שמכילות הרבה preset מוכנים שמתארים בשפה פשוטה את העיוות הקולי בלי צורך להיכנס לשינוי של פרמטרים שאין לנו מושג איך הם ישפיעו על הסאונד. שתי תוכנות מצוינות הן Sound Forge של סוני, ו- Adobe Audition אבל הן כמובן לא חינמיות. שתי תוכנות אחרות נחמדות שיכולות לעשות כמעט את אותם דברים הן: GoldWave ו- WavePad

בעזרת התוכנות הללו אפשר להפוך צלילים ממוצעים ומשעממים למדהימים. כדי ללמוד איך להוסיף אפקטים לסאונד (למרות שזו פעולה אינטואיטיבית לגמרי בכל התוכנות) אפשר להיעזר במדריכים הבאים: איך להתחיל עם sound forge, איך להוסיף אפקטים ב-sound forge, איך להוסיף אפקטים ב-GoldWave. הנה הסבר על כמה מהאפקטים הנפוצים הקיימים בכל התוכנות:

Reverb– בפשטות זהו ההד החוזר של הקול מהרצפה או הקירות, אם נזרוק מטבע לקערת מים ונוסיף לו reverb זה ישמע כאילו זרקנו מטבע לבאר עמוקה. או למשל תמיד כאשר מופיע חלום בסרט מוסיפים לקול Reverb. בתוכנות נמצא preset כמו hangar, bathroom ו-cathedral
להדגמה של האפקט: Wikipedia, Mediacollege, Harmony Central

Flange– טכניקה שיוצרת צליל קצת פסיכדלי כמו מטוס שעובר מעל הראש, צליל שהיה פופולרי בשנות ה-60 וה-70. קול שאגה של אריה עם Flange יכול להפיק קול של פיצוץ. בתוכנות אפשר למצוא preset כמו: alien, hollow, wah wah
להדגמה של האפקט: Wikipedia, Mediacollege, Harmony Central

Chorus– אותו קול משוכפל בגבהים שונים של צליל ובהסטה קלה, גורם לקול יחיד להישמע כמו מקהלה ולכלי יחיד להישמע כמו תזמורת
להדגמה של האפקט: Wikipedia , Harmony Central

Equalization/EQ– מאפשר לשלוט בצלילים הנמוכים (bass) והגבוהים (treble), להגביר אותם (boost) או להיפטר מהם (cut). משמש לפעמים לתקן עיוות בקול כתוצאה מאקוסטיקה גרועה ולהפוך אותו לטיבעי יותר לאוזן. הורדה בצלילים הנמוכים ובעיקר הגבוהים יכולה ליצור אפקט של קול בטלפון.

pitch shifting– משחק בגובה הצליל. אם לוקחים קול של מכונית צעצוע ומורידים באוקטבה אחת מקבלים קול של משאית, וקול שמעלים באוקטבה ישמע ציפציף ומצחיק
להדגמה של האפקט: DSPdimension

time stretching– משחק במהירות או משך הצליל
להדגמה של האפקט: CDP

noise reduction– חשוב מאוד להקלטות שנעשו בתנאים לא אידאלים ומכילות מעין המהום (נקרא גם Ambient sound) שנוצר ע"י רוח או מכשירי חשמל כמו מחשב, מקרר, מזגן. ל- WavePad יש אף אפשרות לדגום קטע רועש ואחר-כך להוריד את הרעש הזה מכל ההקלטה - זו השיטה שנותנת לרוב את התוצאות הטובות ביותר.

מילון מושגים בנושא מוזיקה:
Dragon's Dictionary of Home Recording Terms
Rane Professional Audio Reference

טיפים וטריקים איך לעשות אפקטים מסוימים:
Film Sound Q&A
guide to sound effects

מאגרי לינקים של אפקטים קוליים:
Sound Effects Libraries
Free Sound Effects


תגיות:

6 תגובות:

אנונימי כתב/ה

לפני שנים רבות, כשעשיתי סרט אנימציה קצר בסדנה בסנימטק, המורה הקליט לנו קלטת עם הסרטונים של כולם ומוזיקת רקע שהתאימה בול. כששאלתי אותו מאיפה המוזיקה, הוא אמר שהוא הוריד אותה מסרט כחול. ובכלל, שגם כשהמוזיקה לא באמת מתאימה, המוח 'מסדר' את חוסר הסינכרון וזה מרגיש מתאים.

canna כתב/ה

אתה רוצה להגיד שהוא צפה בסרט כחול וחשב על העבודה במקום שזה יהיה להיפך....?

canna כתב/ה

כן גם ל- audacity יש אפשרות לעשות את האפקטים האלה, אבל אין לה presets ובגלל זה לא הכנסתי אותה

משחקים ברשת כתב/ה

בלוג משחקים ממש נחמד

משחקים לבנות כתב/ה

אני ממש אהבת את אתר המשחקים שלך

ביקורות כתב/ה

אהבתי מאוד ! תודה !