יום שני, מרץ 05, 2007

imac intel - איך להעביר קבצים בין וינדוס למק

בפרקים הקודמים זכיתי במחשב imac מבוסס אינטל, שיתרונו הגדול הוא ביכולתו להריץ גם מערכת הפעלה וינדוס מלבד מערכת ההפעלה של המק.
ההתקנה של מערכת ההפעלה וינדוס לצד מערכת ההפעלה של המק עברה בלי בעיות מיוחדות. מורידים ומתקינים תוכנה בשם boot camp ומריצים אותה (ב-macos X 10.4 tiger צריך להוריד את התוכנה בנפרד אבל היא תהיה חלק אינטגרלי מ-macos X 10.5 Leopard).
boot camp צורבת לנו דיסק של דרייברים ואז מחלקת את ההארד דיסק לשתי מחיצות (בלי לפגוע במחיצה של המק שמותקנת כבר על המחשב) לאחר מכן מבקשת להכניס את הדיסק של Windows XP SP2 ומשם זה כבר כמו התקנה רגילה של וינדוס, בגמר ההתקנה נריץ את הדיסק של הדרייברים שיאפשר לוינדוס לעבוד עם החומרה של המחשב.
ההחלטה הגורלית היחידה שנצטרך לעשות היא איזה גודל להקצות למחיצה של הוינדוס, אם גודל המחיצה יהיה 32GB או פחות נוכל לבחור לפרמט אותה כ-NTFS או כ-FAT32 אחרת, נוכל לפרמט אותה רק כ-NTFS.

אני פירמטתי את המחיצה כ-NTFS ומכאן התחילו הצרות: מסתבר שבעצם מה שקורה מתחת לפני השטח הוא שמתקבלות שתי מחיצות שכל אחת עובדת על file system שונה, בעוד הוינדוס עובדת עם NTFS - New Technology File System המק עובדת עם HFS+ - Hierarchical File System - Mac OS Extended ולא ניתן להעביר קבצים בין המחיצות.
מערכת ההפעלה של הוינדוס בכלל לא "רואה" את המחיצה של המק, מערכת ההפעלה של המק אומנם "רואה" את המחיצה של הוינדוס אבל יכולה רק לקרוא מתוכה ולא לכתוב לתוכה, זה הגיע למצב האבסורדי שכדי להעביר תמונה מסכנה מהמחיצה של המק למחיצה של הוינדוס נאלצתי לשלוח אותה לעצמי באימייל....
אני בטוחה שיש עוד אנשים שנתקלו כמוני באותה בעיה ולטובתם אני כותבת את הפוסט הזה. אני מצאתי מספר פתרונות אפשריים שאפשר גם לשלב בינהם:

לפרמט את המחיצה של הוינדוס כ-FAT32, מערכת ההפעלה של מק יודעת לקרוא ולכתוב למחיצה כזאת, אבל מערכת הקבצים FAT32 נחשבת מיושנת ואיטית. (אגב אזהרה: כאשר משתמשים ב-boot camp כדי לחלק את ההארד דיסק אסור להשתמש בשום תוכנת צד שלישי כולל Disk Utility של המקינטוש כדי ליצור/למחוק/לשנות מחיצות)

להתקין על הוינדוס תוכנה שקוראת דיסק של מק, ישנן שתי תוכנות כאלה TransMac ו-MacDrive. שתי התוכנות יכולות לקרוא גם קבצי dmg, אבל MacDrive התחבבה עלי יותר משום שהיא הופכת את העבודה עם הדיסק של המק שקופה למשתמש, ניתן לגשת אליו מתוך "המחשב שלי" ולגרור אליו וממנו קבצים כמו כל דיסק רגיל.

להריץ על המק אמולטור של וינדוס, למי שמעוניין לא רק להעביר קבצים אלא גם להפעיל תוכנות של וינדוס על המק ישנה האופציה של אמולטור, תוכנה שמריצה הדמיה של וינדוס מתוך מערכת ההפעלה של המק.
התוכנה שזוכה להכי הרבה הערכה בתחום הזה היא Parallels Desktop for Mac. לאחר התקנת התוכנה, מכניסים את הדיסק של וינדוס ולאחר תהליך רגיל של התקנה של וינדוס, נוצר מעין image של וינדוס שניתן להריץ מתוך חלון במק (אזהרה אחת: כשרוצים לסגור את הוינדוס הוירטואלי לא סוגרים את החלון אלא מכבים אותו כרגיל מתוך "התחל" > "כיבוי המחשב" אחרת הוינדוס עלול להינזק ויהיה צורך להתקין אותו שוב).
אלו שכבר התקינו וינדוס עם boot camp יכולים כעת (בגירסה החדשה) להפעיל את הוינדוס שכבר מותקן על המחשב מתוך המק (לחצו על התמונה לראות איך זה נראה). בכל מקרה נצטרך לבצע שוב אקטיבציה לוינדוס גם אם הוא היה כבר מותקן, וזה אומר להתקשר למיקרוסופט לבקש מספר הפעלה חדש, לא ניסיתי ואין לי מושג איך הם יגיבו לבקשה המוזרה הזו למרות שמבחינה חוקית לא צריכה להיות כל בעיה.
דרך אגב קיימת תוכנת אמולציה מצוינת נוספת מבית מיקרוסופט Virtual PC 7 אלא שלא ניתן בנתיים להתקין אותה על מק מבוסס אינטל. תוכנה נוספת שנמצאת בשלבי פיתוח נקראת VMware Fusion וקיימות גם תוכנות נוספות הנה כתבה שמשווה בינהן.

להריץ על המק תוכנות של וינדוס בלי להתקין וינדוס, ישנן תוכנות שמטרתן לאפשר התקנה והרצת תוכנות של וינדוס על המק בלי שיהיה צורך לרכוש עותק של וינדוס בכלל. תוכנה אחת היא CrossOver (כדאי לצפות בסירטון ההדגמה הכמעט בילתי יאומן), שתומכת בהתקנה של 2679 תוכנות של וינדוס על המק בינהן תוכנות אופיס כמובן ובתחום התלת מימד: 3dsMax, ברייס, לייטוויב, Poser, Rhino3D, Cinema4D, Vue d'Esprit ועוד.
תוכנה נוספת שעדיין נמצאת בשלבי פיתוח היא DarWine (תמונות מסך: אחת, שתיים)

ומה אם אנחנו סתם רוצים לגשת למחיצה של הוינדוס מתוך המק? ובכן עדיין אין שום פיתרון נורמאלי לעניין הזה אבל אין ספק שיהיה, משום שזהו אחד הנושאים "הבוערים" ביותר.
גוגל למשל עובדת על תוכנה בשם macfuse שאמורה בעתיד לאפשר למק לקרוא ולכתוב לכל file system בעולם. זוהי תוכנה שאמורה להיות תואמת ל-FUSE (של לינוקס) ולכן לאפשר עבודה עם כל מערכות הקבצים שלה, ואין לי ספק שהגירסה הסופית של boot camp (שנמצאת עכשיו בשלב הבטא) תתמוך גם בכתיבת קבצים ל-NTFS.

טיפ קטן: אפשר לסנכרן את הבוקמרקס של פיירפוקס בין הוינדוס והמק (או בין מחשבים שונים) בעזרת תוסף נחמד שנקרא Foxmarks

עידכונים בנושא:
MacWindows.com


תגיות: , , , , , , , , , ,

5 תגובות:

קסטה כתב/ה

אני מציעה שתרחיבי קצת את הפוסט וכבר תגישי אותו כעבודת דוקטורט...

אנונימי כתב/ה

לגבי macfuse- הפרוייקט מאוחסן ב-Google code,אבל לא מפותח ע"י גוגל (אלא אם פיספסתי משהו בדף הפרוייקט).

(כל אחד יכול לארח פרוייקט קוד פתוח ב-Google code)

canna כתב/ה

כל אחד כולל גוגל :-)

כן כן הפרויקט מפותח ע"י Google Macintosh team את יכולה לקרוא על כך בפוסט של Amit Singh מנהל הפרויקט:
http://googlemac.blogspot.com/2007/01/taming-mac-os-x-file-systems.html

האמת גוגל כבר מעורבת בכל כך הרבה פרויקטים שאני לא אתפלא אפילו אם היא תיכנס פתאום לשוק המצעים

Unknown כתב/ה

איך מעבירים פותחים בIMAC את המקינטוש??? זה כל הזמן נפתח לי על הווינדוס. תודה רבה!! זה דחוף

canna כתב/ה

כאשר אתה מדליק את המחשב אתה לוחץ על Alt ומחזיק לחוץ עד שאתה מגיע למסך שנותן לך לבחור בין שתי המערכות הפעלה
כדי לבחור שתמיד יעלה במקינטוש אתה לוחץ ליד השעון על המעוין האפור בוחר ב-boot camp control panel ואז בלשונית של startup disk בוחר במקינטוש