יום שלישי, יוני 27, 2006

מהי תמונת HDRI - High Dynamic Range Image

נתבקשתי ע"י קורא נאמן להסביר מהי תמונת HDR (ובתרגום חופשי: אחי הקטן ניג'ס לי)

dynamic range הוא הטווח בין עוצמת האור המקסימלית והמינימלית הניתנת למדידה (הלבן והשחור). לכל כלי (מצלמה, סורק, מדפסת, מסך) יש את ה-dynamic range שלו שמיוצג ע"י הערך contrast ratio (למשל 1000:1). כאשר כלי מסוים צריך לקלוט תמונה עם dynamic range גבוה משלו (כלומר מאוד קונטרסטית), עלולים להיווצר אזורים "אטומים" (שחורים) או "קרועים" (לבנים) שבהם נעלמים הפרטים.

UnderexposureOverexposureלעין יש dynamic range גבוה בהרבה מאשר מצלמה, ולכן כאשר אמא שלנו מבקשת מאיתנו שנצלם אותה בתוך ארמון וורסאי כשברקע חלון המשקיף על גני וורסאי המדהימים כדאי לנו להכין מלאי שלם של תירוצים כאשר התמונה לא תצא דומה למה שהיא ראתה, או להכין לה בפוטושופ תמונת HDR.
בעזרת פוטושופ אנחנו יכולים "לנפח" את ה-dynamic range של המצלמה ע"י איחוד של כמה תמונות. כלומר שאם נרצה לשמח את אמא, נצלם שתי תמונות: באחת נמדוד את האור בפנים (בתמונה זו כל מה שנשקף מהחלון יהיה לבן קרוע), ובשנייה נמדוד את האור בחוץ (בתמונה זו כל מה שנמצא בפנים יהיה שחור אטום) ואחר כך נאחד את שתי התמונות.
הדרכות איך לעשות זאת בפוטושופ אפשר למצוא כאן:
HDR: High Dynamic Range Photography
Merge to HDR in Photoshop CS2

mirrored ballבתוכנות תלת מימד משתמשים בתמונות HDR כדי ליצור תאורה יותר טיבעית לסצינה, ולכן הסיפור לא נגמר רק בתיקון הקונטרסטיות של התמונה, אלא צריך ליצור תמונה שתקיף 180, 360 ואפילו 360X360 מעלות, ישנן מצלמות שמאפשרות לצלם תמונה פנוראמית ואפשר כמובן לחבר כמה תמונות בפוטושופ, אבל איך עושים תמונה של 360X360? מקובל לעשות זאת ע"י הצבת כדור מראה (mirrored ball) וצילום התמונה שמשתקפת בו.
תוכנה ידועה שמאפשרת ליצור תמונות HDR גם מפורמט של כדור מראה אפשר למצוא כאן:
H D R S h o p

HDRi reflection of the window on the ringאחרי שיש בידינו תמונת HDR, אנחנו יכולים ליצור בתוכנת תלת מימד כדור עצום מסביב לכל הסצינה שלנו ולהלביש עליו את תמונת ה-HDR, או להשתמש בטכניקות אחרות כמו האופציה של image based lighting במנטל ריי. מטרת תמונת ה-HDR בסופו של דבר היא להשפיע על התאורה הכללית של הסצינה ועל ההשתקפויות שמופיעות על כל אובייקט בעזרת הדמיה של סביבה מסוימת.

טוטוריאל המסביר איך משתמשים בתמונת HDR במקס:
HDRI Tutorial v.2

טוטוריאל פשוט המלמד איך משתמשים בתמונת HDR במאיה:
Create your own HDR environment map in Maya/mental ray for image based lighting


תגיות:

1 תגובות:

אנונימי כתב/ה

נראה טוב אני יבדוק את זה לעומק... :)