יום שני, יולי 10, 2006

Elephants Dream - סירטון שנעשה כולו בקוד פתוח

Elephants DreamElephants Dream הוא סירטון קצר של 11 דקות שנעשה כולו באמצעות תוכנות קוד פתוח. הוא שוחרר לצפייה ב-24 במרץ 2006 לאחר 8 חודשים של עבודה. הסרט הופץ תחת רשיון Creative Commons ובאתר אפשר למצוא לינקים להורדה ב- BitTorrent וכן את קבצי המקור עצמם וכל מי שרוצה יכול להוריד אותם, ללמוד אותם ואפילו ליצור סרט המשך משלו.

הסרטון נהגה לראשונה ע"י Ton Roosendaal, יו"ר Blender Foundation כהדגמה ליכולות של תוכנות קוד פתוח, וגם לצורך מחקר ופיתוח ושיפור האיכות של פרויקטים בקוד פתוח. הוא מומן בחציו ע"י ה- Blender Foundation ו- Netherlands Media Art Institute ובחציו ע"י מכירות מוקדמות של ה-DVD.

6 אומנים ממקומות שונים בעולם נבחרו מתוך קהילת מפתחי/משתמשי בלנדר לבוא לאמסטרדם ולעבוד על הפרויקט, שקיבל את השם Orange, תוך שימוש בכלים של קוד פתוח בלבד, כאשר תוכנת התלת מימד העיקרית היא Blender.
מה שיפה בפרויקט הזה שכולו נעשה בשיתוף פעולה גם מבפנים וגם מבחוץ. כל שלב בעבודה פורסם באתר האינטרנט הרישמי והיה פתוח להתרשמות הגולשים שיכלו להגיב ולהעיר הערות והצוות שישב בסטודיו נעזר לא אחת גם במתנדבים מהקהילה המקוונת של בלנדר, למידול או טיקסטור של פריטים בסצינה ואפילו שיכתוב קטעי קוד בתוכנה. כמו כן הצוות היה בקשר מתמיד עם מפתחי התוכנה ששיפרו את התוכנה כל הזמן עם התקדמות ההפקה.

שמו של הסירטון לקוח ממסורת הולנדית, שם נהוג לספר לילדים לפני השינה איזה סיפור שממציאים באותו רגע ואין לו סיום מוגדר, לכן הוא תמיד נגמר במילים: "ואז הגיע הפיל הגדול ובנשיפה אחת אדירה העיף את הסיפור לכל הרוחות!"
ואכן השם מאוד מתאים לסרט הזה, שתהליך העשייה שלו היה הפוך מהמקובל, והעלילה שלו התהוותה תוך כדי עשיתו. הסרט מספר על Proog, קשיש זעוף ובודד שמדריך את Emo צעיר מבולבל בדרך אל תוך ביטנה של מכונה סוריאליסטית שוקקת סכנות.

רינדור כל הסירטון לקח 125 ימים וכל פריים רונדר ב-9 שכבות וצרך 2.8 GB של זיכרון.
כל המידול, האנימציה, הרינדור, העריכת וידאו והוספת אפקטים (כמו Glow, motion blur) נעשו בתוכנת בלנדר. תוכנת קוד פתוח אחרת שהיתה בשימוש מסיבי היתה תוכנת Gimp לציור הטקסטורות. לצורך עשיית הסרט שוכתבו מנוע האנימציה, כלי השיער, כלי עריכת הוידאו ועוד. פירוט מלא של כל השיפורים אפשר למצוא כאן:
Changes since last version
כל השיפורים ישוחררו עם גירסה 2.42 של בלנדר

איכות הסרט מבחינת מידול, חומרים, תאורה, שיער, רינדור ואפקטים היא מהממת ועומדת בסטנדרטים של כל התוכנות המסחריות האחרות בשוק. הפאק היחיד שמאוד בולט בסרט זה האנימציה עצמה, למרות שאפשר להגיד שזה לא דיסני ואנימציה מכנית תורמת משהו לאוירה הכללית בסרט, עדיין היא יכולה היתה להיות הרבה יותר טובה. טון רוזנדל בעצמו מודה בסוף ה-making of שלא היה להם בצוות אנימטור טוב (אופס)

לצפייה בסירטון:
Elephants Dream

להורדת התוכנה:
dwonload Blender 2.41


(פורסם גם בלינמגזין)


תגיות:

2 תגובות:

אנונימי כתב/ה

מבחינה טכנית, זה די מרשים. אבל זה לא סרט, כמו הדגמה טכנולגית.

סרט צריך להתגבר על המדיה, כדי לספר סיפור. אלא שכאן לא ברור איזה סיפור רוצים לספר, אם בכלל. זו הסיבה שעבור סרט טוב צריך (פרט למקרים מאוד נדירים וממוזלים) תסריט יציב, ובמאי שיודע בדיוק מה הוא רוצה להגיד. וכאן האמירה העיקרית היא "blender אחלה תוכנה". וזה לא רעיון מספיק טוב לסרט של 10 דקות.

אנימציה, אחרי הכל, היא טכניקה קולנועית, וצריך להתייחס אליה בדיוק כך. כמו שיש לא מעט סרטים טובים באיכות טכנית איומה, וכמו שאיכות טכנית מעולה לא מבטיחה סרט טוב (ולראיה, רוב הסרטים בעלי תקציב אסטרונומי שהופקו בשנים האחרונות), כך גם צריך להתייחס לאנימציה: קודם כל כסרט. אח"כ כטכניקה.

canna כתב/ה

אני מסכימה עם כל מילה
חסרה מאוד בפרויקט הזה אישיות חזקה עם כריזמה שתכוון את כל הכישרון הזה לכיוון ברור
אבל גם להעלות את האופציה של תוכנות קוד פתוח למודעות זה אג'נדה חשובה לא פחות